De Solent en onbekend terrein

26-6-2010

Van Brighton naar Cowes kon eindelijk het zeilpak met thermo-ondergoed in de kast en konden we in korte broek aan dek. Het was net of we zo van de poolcirkel de tropen in voeren. Het zeilen was daarentegen niet veel meer want met de kou was ook de wind verdwenen. Dus vooral op de motor verder.

In Cowes was het vertrouwd gezellig en we hadden een mooie plek met schitterend uitzicht over de Solent. De Blue Peter en de Sophia lagen weer met ons in de haven en Maren vermaakte haar prima met haar bonus-oma`s.`s Avonds kwamen Robbie en Charlotte van de Winsie bij ons op de borrel. Die hadden we leren kennen in Oostende en kwamen we steeds weer tegen. We hebben veel gelachen.

Vanaf Cowes zijn we dinsdag naar Lymington gezeild. Het was een kort maar prachtig tochtje met een pittig kruisrak. Maren mocht mee op de Sophia en dat was feest natuurlijk. Lymington was een leuk stadje met een gezellig oud centrum.

De volgende dag zijn we doorgevaren naar Portland, samen met de Blue Peter en de Sophia. De Solent lieten we achter ons met een zee zo vlak als een spiegel. Daardoor waren de beroemde ‘Needles’ prachtig te zien. We kwamen nu voor het eerst op voor ons onbekend terrein, een mijlpaal! Zeilen kwam er niet echt van dus de Volvo deed weer trouwe dienst. Halverwege werden we van het water geplukt door de Portland Rangers. Een snelle boot kwam op ons af om ons te waarschuwen voor scherp geschut; we voeren in oorlogsgebied! (Nou ja: oefenterrein...) Dat geintje resulteerde in een uur omvaren. De moeite werd beloond want in Portland aangekomen konden we prachtig ankeren. Jan en Alie van de Sophia hadden een superhaak waarmee we met zijn drieën aan één mooring konden liggen.

Het weer was prachtig en dat moesten we natuurlijk vieren met een barbecue op het achterdek van de Sophia. Jan zag dat in eerste instantie niet zitten op zijn mooie teakdek maar toen de Cobb uit de kast kwam begon hij er in te geloven. Jan en Roel werden op de kant gezet om vlees te halen bij de lokale slager. Dat resulteerde in een mijlenlange wandeling en na 1,5 uur kregen we een telefoontje: Of Huib Jan de heren ‘even’ uit Weymouth kon halen met de rubberboot. Die tocht was ver genoeg maar mannen zijn altijd in voor een avontuurtje :-). We hebben een superavond gehad en heerlijk gegeten. Het repertoire van Huib Jan en Roel uit ‘De tiid hâld gjin skoft’ maakte de avond compleet.

Donderdag 24 juni zijn we ankerop gegaan richting Dartmouth. Na een heel stuk motoren konden we prachtig zeilen. Dartmouth was echt een belevenis om binnen te lopen via de riviermonding van de Dart. De rotsen aan weerzijden zijn 140 meter hoog, met aan beide zijden een kasteel. Dartmouth is middeleeuws en wordt in tweeën gedeeld door de rivier. Hier wilden we even blijven om te genieten en op adem te komen.
Vrijdagmiddag kregen we bezoek van Jaap de Vries en Kees Grootveld. Jaap had een delivery-klus van een boot en kwam ons speciaal nog even dagzeggen (“Wy moatte efkes fûskje!”) vanuit Guernsey. Leuke bijkomstigheid was de heerlijke wijn en Hollandse kaas van Jaap en de zeeziektepleisters van Kees. Voor ieder wat wils. `s Avonds zijn ze weer doorgezeild naar Dover.

Zaterdag hebben we, na bijna twee weken samen opvaren, de Sophia en de Blue Peter uitgezwaaid. Zij keren weer huiswaarts. We hebben fijne herinneringen aan de afgelopen weken.

Voor ons was het nu even tijd om toeristje te spelen. Maren en Linde zagen tot hun grote verbazing Thomas de Trein. De beroemde stoomtrein uit de kinderfilm bestaat dus echt! Linde moest en zou in ‘Oma’s Trein’. We hebben drie keer hetzelfde traject gereden. Een hele belevenis voor de kinderen.

Maren wilde graag naar ‘het kasteel van de ridders’. We hebben een prachtige wandeling gemaakt naar het kasteel. Binnen vonden de kinderen het best spannend maar het sprak wel tot de verbeelding. Maren vond de uitkijktoren wel een mooie picknickplek. Met de watertaxi zijn we weer terug naar het centrum gevaren.

Morgen gaan we naar Frankrijk: Trébeurden staat op het programma. Dat betekent een hele dag varen (95 mijl) en om zes uur `s ochtends vertrekken. Een mooi vooruitzicht met dit weer!

foto's volgen!

Automatisch op de hoogte blijven van onze reis? Meld je aan via bovenstaande rss-button!